این هشدار را جدی بگیریم؛ |
سونامی در ساختار نظام دوره های تحصیلی یا اجرای تحول بنیادین؟! |
آنچه به نام "سند تحول بنیادین اموزش و پرورش" در آذر 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور رسید، حاصل زحمات مفید چند ساله محققان دانشگاه و حوزه و کمیسیونهای تخصصی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است که از استحکام نظری و راهکاری قابل قبولی برخوردار است. این سند سرمایه فرهنگی است. اما آنچه به نام اجرای آن اکنون در درون نظام اموزش و پرورش کشور در جریان است، اجرای گزینشی، مبهم و انحرافی از پاره ای راهکارهای آن است که محل نگرانی و دغدغه تاریخی و ملی است.
بد فهمی از اجرای سند و تقلیل آن به نظام آموزشی با تعبیر شهرت یافته به نظام 6،3،3 برازنده واکاوی و نقادی توسط محققان، کارشناسان و رسانه های ارتباط جمعی است. منتقدین و مجریان معتقدند تغییر ساختار دوره ها ارتباط معنی داری با تحقق کیفیت آموزشی و پرورشی ندارد. تغییر ساختار دوره ها پرهزینه و کم فایده است. واقعیت آن است که نظام6.3.3 از مفاد سند تحول استنباط نمی شود. این تصمیم از قبل در وزارت آموزش و پرورش در جریان بوده است و اکنون با تمسک نامعتبر به سند مصوب در شرف اجرای آن قرار داریم.
اگر تقلیل سند تحول به تغییر ساختار دوره های تحصیلی و نظام 6،3،3 برداشتی ناصواب و غیر حقوقی از سند است، برداشت ناصواب تر آن است که این تغییر از مرکز جغرافیای ساختار دوره ها، یعنی از پایه ششم، آغاز شود. این امر واقعیت ناگواری است که در معرض آن قرار داریم.
برچسبها: ساختار نظام دوره های تحصیلی , اجرای تحول بنیادین
ادامه مطلب
گاهی لازم است… که...
لازم است گاهی از خانه بیرون بیایی و خوب فکر کنی ببینی باز
هم میخواهی به آن خانه برگردی یا نه ؟!
لازم است گاهی از مسجد ، کلیسا و ... بیرون بیایی و ببینی
پشت سر اعتقادت چه میبینی ترس یا حقیقت ؟!
برچسبها: گاهی لازم است… که
ادامه مطلب
10 سوء تعبير از موفقيت
1-
بعضي از مردم به خاطر گذشتهشان، تحصيلات شان و... موفق نيستند.
هيچ كس نميتواند موفق باشد
مگر بخواهد و سپس براي بدست آوردنش بكوشد.
2- افراد موفق اشتباه نميكنند.
آنها هم مثل ما اشتباه ميكنند
فقط اشتباهشان را تكرار نميكنند.
3- براي موفق شدن بايد 60
(70، 80، 90 و...) ساعت در هفته كار كرد.
برچسبها: 10 سوء تعبير از موفقيت
ادامه مطلب
در مورخه 14/02/91 روز پنج شنبه نمایشگاهی از آثار خوشنویسی فرهنگیان بمناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم با حضور مدیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولین شهرستان در محل سینما انقلاب تشکیل شد . حبیب پور مدیر آموزش و پرورش ضمن تبریک هفته معلم از برگزارکنندگان و عوامل اجرایی تقدیر و تشکر نمودند . لازم به ذکر است نمایشگاه فوق در طول هفته معلم برای بازدید کلیه فرهنگیان و عموم مردم آزاد می باشد .

برچسبها: افتتاح نمایشگاهی از آثار خوشنویسی فرهنگیان بمناسبت

اعلام نتایج مسابقه مقاله نویسی"احیاء امربه معروف و نهی از منکر"در شهرستان پارس آباد
رتبه |
نام و نام خانوادگی |
ردیف |
اول |
حبیب جهانگیری |
1 |
اول |
علویه شیری |
2 |
دوم |
فرامرز شاهی |
3 |
دوم |
لیلا هاتف |
4 |
سوم |
سایه صادقی |
5 |
برتر |
یداله عزیزی |
6 |
برتر |
سیدتقی امانی |
7 |
برتر |
زری اسدزاده |
8 |
برتر |
فریده نوری |
9 |
برتر |
سوره شمس |
10 |
برتر |
منیره نریمان |
11 |
برتر |
رحمت حیدری |
12 |
برتر |
صغری علیپور |
13 |
برتر |
سکینه آقالو |
14 |
برتر |
صوره توحیدی |
15 |
برتر |
طاهره محمدی |
16 |
برتر |
فیروزه مولانا |
17 |
برتر |
علی درگاهی |
18 |
برتر |
الناز جاوید |
19 |
برتر |
پروانه یوسفی |
20 |
کارشناس امورزنان و جوانان از تمامی شرکت کنندگان دراین مسابقه تشکر و قدردانی می نماید.
برچسبها: اعلام نتایج مسابقه مقاله نویسی , احیاء امربه معروف و نهی از منکر
1-هنرمند ارجمند جناب آقاي افشين ذاکري ( از آلمان )
2-هنرمند ارجمند سرکار خانم شهناز ملکي ( از اصفهان )
3- هنرمند ارجمند و پيشکسوت جناب آقاي قنبر بلالي ( از شهرکرد)
4-هنرمند ارجمند جناب آقاي دکتر شهرام مصطفي زاده ( از اروميه )
5-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد افلاکي ( از تکاب )
6-هنرمند ارجمند جناب آقاي احسان دائي عطاء الله ( از تبريز )
7-هنرمند ارجمند سرکار خانم سعيده زارعي فر ( از شيراز )
8-هنرمند ارجمند جناب آقاي علي اکبر عفوري ( از نقده )
9-هنرمند ارجمند جناب آقاي علي خيري ( از اصفهان )
10-هنرمند ارجمند جناب آقاي تيمور خدابخش ( از تبريز )
11-هنرمند ارجمند جناب آقاي رضا کوهنورد ( از تبريز)
12-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد هادي احمدي ( از بهبهان )
13-هنرمند ارجمند جناب آقاي مجيد حسن زاده ( خراسان شمالي )
14-هنرمند ارجمند سرکار خانم رقيه هروي ( از دامغان )
15-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد نور محمدي ( از بوکان )
16-هنرمند ارجمند جناب آقاي بهروز نخستين شاکر ( از اردبيل )
17-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد رسول ميثمي ( از مشهد )
18-هنرمند پيشکسوت و استاد وارسته جناب آقاي مجيد چيز فهم دانشمنديان (از شيراز )
19-هنرمند ارجمند جناب آقاي مهدي خزائي ( از شهرستان پيشوا )
20-هنرمند ارجمند جناب آقاي شهاب خباز زاده (از مشهد مقدس )
21-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد حسين کوثري ( از اقليد فارس )
22-هنرمند ارجمند جناب آقاي سيد ضياء حسيني ( از مشهد )
23-هنرمند ارجمند جناب آقاي امين البرزي ( از داراب - فارس )
24-هنرمند ارجمند جناب آقاي عبدالله علي پور ( از بندر کنگان - بوشهر)
25-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد هادي کرماني ( از دماوند )
26-هنرمند ارجمند جناب آقاي استاد عسگر محمدي تبار ( از تهران )
27-هنرمند ارجمند جناب آقاي احمد رجبي ( از اسلامشهر )
28-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد مهدي اسماعيلي ( از همدان )
29-هنرمند ارجمند جناب آقاي عليرضا احمدي ( از اهواز )
30-هنرمند ارجمند جناب آقاي فرامرز شاهي ( از پارس آباد - اردبيل )
31-هنرمند ارجمند سرکار خانم مائده هراتي نيک ( از تهران )
32-هنرمند ارجمند جناب آقاي جلال الدين ابو نجمي
33-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد حسن زاده ( از قزوين )
34-هنرمند ارجمند جناب آقاي فرامرز تيمور نژاد ( از نقده )
35-هنرمند ارجمند جناب آقاي ناصر صادقي (از اردبيل)
36-هنرمند ارجمند جناب آقاي صادق مرادي ( از تکاب )
37-هنرمند ارجمند جناب آقاي تراب حسن زاده ( از اردبيل )
38-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد مخملي مکاري ( از دزفول )
39-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمود اميدي ( از تکاب )
40-هنرمند ارجمند جناب آقاي احمد عسگري ( از تکاب )
41-هنرمند ارجمند جناب آقاي حميد شکيبا ( از رشت )
42-هنرمند ارجمند جناب آقاي استاد مجيد رستگار (از شيراز )
43-هنرمند ارجمند و پيشکسوت جناب آقاي سيد يحيي جاويدان ( از نقده )
44-هنرمند ارجمند سرکار خانم زينب احمدي ( از بندر کنگان- بوشهر)
45-هنرمند ارجمند جناب آقاي صمد زالپور ( از کوهدشت )
46-هنرمند ارجمند جناب آقاي علي ترکمان ( از اقليد - فارس
47-هنرمند ارجمند جناب آقاي ميثم نادعلي ( از قم )
48هنرمند ارجمند جناب آقاي بهروز تبريزي ( از تبريز )
49-هنرمند ارجمند جناب آقاي نور الدين کرمي ( از خرم آباد )
50-هنرمند ارجمند جناب آقاي جواد لنگري ( از مشهد )
51-هنرمند ارجمند جناب آقاي علي اوغلي ( از تبريز )
52-هنرمند ارجمند جناب آقاي احمدي ( از تهران )
53-هنرمند ارجمند جناب آقاي علي زاهدي نژاد ( از سبزوار )
54-هنرمند ارجمند جناب آقاي حسين داودي ( از استان فارس شهرستان کازرون )
55-هنرمند ارجمند جناب آقاي حميدرضا خداکرمي( از بوشهر )
56-هنرمند ارجمند جناب آقاي حسين صالحي ( از مشهد )
57-هنرمند ارجمند جناب آقاي الياس آقائي قمصري ( از کاشان )
58-هنرمند ارجمند جناب آقاي عبدالناصر نعماني ( از بانه - کردستان)
59-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد رضا خداياري ( از شهر مقدس قم )
60-هنرمند ارجمند جناب آقاي علي حسني ( از قائمشهر)
61-هنرمند ارجمند جناب آقاي وحيد ولي محمدي ( از تهران )
62-هنرمند ارجمند و فرهيخته جناب آقاي سعيد کاظمي ( از کاشان )
63-هنرمند ارجمند جناب آقاي عبد الرحيم اسروش ( از دزفول )
64-هنرمند ارجمند سرکار خانم مليحه سيف آبادي ( از تهران )
65-هنرمند ارجمند سرکار خانم پرنيا پژوهش فر ( از اراک )
66-هنرمند ارجمند جناب آقاي رضا خليل آبادي ( از اراک )
67-هنرمند ارجمند جناب آقاي علي سلطاني ( از همدان )
68-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد محمد پور شوييلي ( از نوشهر )
69-هنرمند ارجمند سرکار خانم نوشين ذبيح (از شوش استان خوزستان)
70-هنرمند ارجمند جناب آقاي عبد الرضا نصيري ( از آبادان )
71-هنرمند ارجمند سرکار خانم مهسا مهرسا ( از تهران )
72-هنرمند ارجمند جناب آقاي داريوش تازش ( از بوشهر شهرستان جم )
73-هنرمند ارجمند سرکار خانم مريم امام وردي ( از مشهد )
74-هنرمند ارجمند جناب آقاي رسول زينلي ( از اقليد - فارس )
75-هنرمند ارجمند جناب آقاي پيام رشيدي ( از گرمسار )
76-هنرمند فرهيخته و ارجمند جناب آقاي خليل فريدي ( از تهران )
77-هنرمند ارجمند سرکار خانم نجمه محموددي (از مشهد )
78-هنرمند ارجمند جناب آقاي علي خيري ( از اصفهان )
79-هنرمند ارجمند جناب آقاي افشين ذاکري ( از آلمان )
80-هنرمند ارجمند جناب آقاي احمد عرب ( از بوشهر )
81-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد هادي کرماني ( از دماوند )
82-هنرمند ارجمند جناب آقاي بهروز مخلصي ( از کردستان - بانه )
83-هنرمند ارجمند جناب آقاي رضا خدا پرست ( از جوين ،خراسان جنوبي )
84-هنرمند ارجمند جناب آقاي مرتضي جهاني ( از لاهيجان)
85-هنرمند ارجمند جناب آقاي عليرضا جوادي
86-هنرمند ارجمند جناب آقاي مرتضي عزيزي ( از تهران )
87-هنرمند ارجمند جناب آقاي عباس سيف آبادي (از تهران )
88-هنرمند ارجمند و فرهيخته جناب آقاي عبدالناصر نعماني ( از کردستان ـ بانه )
89-هنرمند ارجمند سرکار خانم فاطمه زماني ( ار تهران )
90-هنرمند ارجمند جناب آقاي کريم محمد ابراهيمي ( سرپرست انجمن خوشنويسان ورامين)
91-هنرمند ارجمند جناب آقاي حسين مراقي ( از قزوين )
92-هنرمند ارجمند جناب آقاي مهدي گلي ( از تکاب )
93-هنرمند ارجمند جناب آقاي مهدي کرندي ( از پلدختر لرستان )
94-هنرمند ارجمند جناب آقاي احسان بحيرايي ( از نهاوند )
95-هنرمند ارجمند جناب آقاي عبدالهادي مظفري ( از آزاد شهر - گلستان )
96-هنرمند ارجمند جناب آقاي سيد مرتضي ميرزا رضايي
97-هنرمند ارجمند جناب آقاي علي صفري "سرپرست انجمن خوشنويسان تکاب "
98-هنرمند ارجمند جناب آقاي امير حسين طالبي ( از حبيب آباد برخوار - اصفهان)
99-هنرمند ارجمند جناب آقاي ابراهيم محمدي ( از شهرستان کامياران )
100-هنرمند ارجمند جناب آقاي حميد رضا عليخاني ( از تهران )
101-هنرمند ارجمند جناب آقاي طاهر مرادي ( از مريوان - کردستان )
102-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمدرضا بشار ( از تهران )
103-هنرمند ارجمند سرکار خانم حامده مشيتي
104-هنرمند ارجمند جناب آقاي فرزاد مرادي ( از کوهدشت )
105-هنرمند ارجمند جناب آقاي بهادر پگاه ( از قزوين )
106-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد بخشي زاده
107-هنرمند ارجمند جناب آقاي ابوالفضل قنبر آبادي ( از ورامين )
108-هنرمند ارجمند جناب آقاي سلمان خزائي ( از شهرستان پيشوا )
109-هنرمند ارجمند جناب آقاي کورش عزتي ( از تکاب )
110-هنرمند ارجمند جناب آقاي علي يعقوبي مهر ( شهرستان بهارستان )
111-هنرمند ارجمند جناب آقاي سيد نجف مسعودي ( از گچساران )
112-هنرمند ارجمند جناب آقاي حميد احمدي( ازتهران )
113-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد الماسي ( از اردبيل )
114-هنرمند ارجمند جناب آقاي امير بهمن تاجبخش ( از شهرکرد)
115-هنرمند ارجمند جناب آقاي يادگار خيام ( از مريوان - کردستان )
116-هنرمند ارجمند جناب آقاي حميد ظاهري ( از تويسرکان )
117-هنرمند ارجمند جناب آقاي روح الله صادقي اقدم ( از اروميه )
118-هنرمند ارجمند سرکار خانم زهرا بهرامي ( از تهران )
119-هنرمند ارجمند سرکار خانم دکتر آزيتا يار محمدي ( از ورامين )
120-هنرمند ارجمند سرکار خانم سپيده اشرفي ( از تهران )
121-هنرمند ارجمند سرکار خانم محبوبه نوابي ( از تهران )
122-هنرمند ارجمند جناب آقاي محمد علي مدني ( از تهران )
123-هنرمند ارجمند جناب آقاي فرهاد واشقانی فراهانی ( از تهران )
برچسبها: لیست اسامی شرکت کنندگان در برنامه بداهه نویسی نورو , عزیزی هنر
تبیین بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب؛ |
چرا نامگذاری 5 سال اخیر اقتصادی بوده است؟ |
شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۳ |
تا سال 1378 که نقطهی عطفی در نامگذاری سالها از طرف رهبری بوده است، نامگذاری سالهای قبل از آن بیشتر با موضوعات اخلاقی در ارتباط بوده است. موضوعاتی همچون پرهیز از اسراف، وجدان کاری، پایداری در مواضع اسلامی انقلابی و موضوعاتی از این دست. اما از سال 1378 که مصادف بود با یک صدمین سالروز تولد امام خمینی (ره)، نامگذاری سالها در ایران با جنب و جوش خاصی به خصوص در میان مسؤولان ادارات، نهادها، ارگانها و ...برقرار گردید.
با این وجود برای نامگذاری یک سال میتوان به موارد مختلفی اشاره داشت. به نظر میرسد آنچه باعث نامگذاری خاصی برای یک سال توسط رهبری میگردد، ضرورتهای ملی، بینالمللی، فرهنگی، اقتصادی و ... میباشد.
دستهای از این نام گذاریها بر اساس ضرورتهای اجتماعی-اقتصادی (Socio-Economic) میباشد که از جمله آن میتوان به اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف؛ کار مضاعف و تشویق به جلوگیری از اسراف اشاره داشت. دسته ای دیگر به موارد بینالمللی مربوط میباشد. مانند نام گذاری سال 1385 به نام مبارک پیامبر اعظم (ص) که در پی اهانت به ساحت مقدس آن بزرگوار انجام شد. دسته ای دیگر به موارد فرهنگی و مذهبی مربوط میباشد، همچون سالهای امام علی و امام حسین (ع) و سال امام خمینی (ره).
دستهای دیگر نیز به موارد داخلی مربوط میباشد. برای این مورد نیز میتوان به نامگذاری چند سال با عناوین اتحاد ملی و انسجام اسلامی، پاسخگویی مسئولان و ... اشاره داشت. در جدول شماره 1 میتوان نام گذاری (شعار) سالهای اخیر را مشاهده نمود.
جدول شماره 1: عناوین سالها و تناسب آن با موضوعات اقتصادی
برچسبها: تبیین بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب؛چرا نامگذاری , حمایت از تولید ملی , کار و سرمایه ایرانی
ادامه مطلب
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای در پیام خودشان به مناسبت حلول سال ۹۱ خاطر نشان كردند: بخش مهمی از جهاد اقتصادی مسئله ي تولید ملی است كه اگر ملت با همت، عزم و آگاهی و با همراهی برنامه ریزی درست مسئولان بتواند شكل تولید داخلی را حل كند بدون تردید بر چالشهایی كه دشمن ایجاد می كند غلبه خواهد كرد.
ایشان با دعوت از همه دست اندركاران اقتصادی و آحاد ملت برای حركت به سوی رونق تولید داخلی در سال جدید تولیدملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی را به عنوان شعار سال ۹۱ معرفی كردند.
متن پیام به شرح زیر است:
بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم
یا مقلّب القلوب و الأبصار یا مدبّر اللّیل و النّهار یا محوّل الحول و الأحوال حوّل حالنا الي احسن الحال.
اللّهمّ كن لولیّك الحجّة بن الحسن صلواتك علیه و علي ءابائه في هذه السّاعة و في كلّ ساعة ولیّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتّي تسكنه ارضك طوعا و تمتّعه فیها طویلا.
اللّهمّ اعطه في نفسه و ذریّته و شیعته و رعیّته و خاصّته و عامّته و عدوّه و جمیع اهل الدّنیا ما تقرّ به عینه و تسرّ به نفسه.
تبریك عرض میكنم عید نوروز و فرا رسیدن سال نو را به همهي هممیهنان عزیز در سراسر كشور، و به همهي ایرانیاني كه در هر نقطهاي از دنیا سكونت دارند، و به همهي ملتهائي كه عید نوروز را گرامي میدارند؛ بالخصوص تبریك عرض میكنم به خانوادههاي عزیز شهیدان، به جانبازان، به خانوادههاشان، به همهي ایثارگران، به همهي فعالان عرصههاي مختلف. آرزو میكنم و دعا میكنم كه خداوند متعال براي ملت ایران بهروزي، شادي، نشاط و دلِ خوش در این سال جدید مقدر بفرماید و بدخواهان این ملت را در اهدافشان، در تلاشهاشان انشاءاللَّه ناكام كند.
سالي كه گذشت - سال ۹۰ - یكي از سالهاي پرحادثه در سطح جهان و در منطقه و در كشور ما بود. آنچه كه در مجموع انسان مشاهده میكند، این است كه این حوادث بر روي هم به سود ملت ایران و در راه كمك به هدفهاي آن، تمام شده است. آن كساني كه اهداف بدخواهانهاي دربارهي ملت ایران و ایران و ایراني در سر میپرورانند، در كشورهاي غربي دچار مشكلات گوناگون هستند. در سطح منطقه، ملتهائي كه جمهوري اسلامي از آنها همواره حمایت كرده است، به هدفهاي بزرگي دست پیدا كردهاند؛ دیكتاتورهائي به زیر كشیده شدند؛ قانونهاي اساسيِ مبتني بر اسلام در كشورهائي تصویب شد؛ دشمن درجهي یك امت اسلامي و ملت ایران - یعني رژیم صهیونیستي - در محاصره قرار گرفت. در داخل كشور، به معناي حقیقي كلمه، سال ۹۰، سال بروز اقتدار ملت ایران بود. در جنبهي سیاسي، ملت ایران در این سال، چه در راهپیمائي بیست و دوي بهمن، چه در انتخابات دوازدهم اسفند، آنچنان حضوري از خود نشان داد و آنچنان شاخصي را براي اقتدار ملي در تاریخ منطقه ثبت كرد كه نظیر آن را در گذشته كمتر داشتیم.
با وجود اینهمه دشمني، اینهمه تبلیغات، اینهمه تهاجمهاي خصمانه و بدخواهانه، ملت ایران در طول این سال، با همهي وجود توانست حضور خود را در صحنه، نشاط خود را، آمادگي خود را در عرصههاي گوناگون علمي و اجتماعي و سیاسي و اقتصادي نشان بدهد و اثبات كند. بحمداللَّه سالي بود كه با همهي سختيها، داراي دستاوردهاي بزرگي بود. همچنان كه قبلاً عرض شده است، شرائط، شرائط بدر و خیبر بود؛ یعني شرائط قبول چالشها و دشواريها و غلبهي بر آنها.
همان طوري كه اولِ سال گذشته اعلام شد، سال ۹۰، سال جهاد اقتصادي بود. اگرچه هوشمندان و آگاهان میدانستند كه این نام و این جهتگیري و شعار براي سال ۹۰ یك امر لازم است، اما بعد تلاشهاي دشمنان در این سال هم همین را اثبات كرد و نشان داد. دشمنان ما از اوائل سال، حركت خصمانهي خودشان را در عرصهي اقتصادي نسبت به ملت ایران آغاز كردند؛ اما ملت ایران، مسئولین، آحاد مردم، دستگاههاي مختلف، با تدبیرهاي هوشمندانهاي توانستند با این تحریمها مقابله كنند و مواجههي آنها تا حدود زیادي توانست اثر این تحریمها را خنثي كند و حربهي دشمن را كُند كند. سال ۹۰، سال فعالیتهاي بزرگ علمي بود؛ كه من انشاءاللَّه در فرصت سخنراني، برخي از پیشرفتهاي علمي و اقتصادي و تلاشهاي گوناگون را براي ملت عزیزمان شرح خواهم داد. سال ۹۰ سالي بود پر چالش، و سالي بود پر نشاط، و سالي بود كه ملت ایران به فضل الهي توانست بر چالشهاي موجود غلبه كند.
ما امسال سال دیگري را در پیش داریم كه به امید خدا و با توكل بر پروردگار، باز ملت ایران با فعالیت خود، با تلاش خود، با هوشمندي خود در این سال خواهد توانست پیشرفتهاي زیادي را براي خود به ارمغان بیاورد. به تشخیص من، بر طبق گزارشها و مشاورهي با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه میرسیم كه عرصهي چالش مهم در همین سال جاري - كه این سال، امروز و از این ساعت شروع میشود - عرصهي اقتصادي است. جهاد اقتصادي چیزي نیست كه تمامشدني باشد. مجاهدت اقتصادي، حضور جهادگونه در عرصههاي اقتصادي، براي ملت ایران یك ضرورت است.
من امسال تقسیم میكنم مسائل مربوط به جهاد اقتصادي را. یك بخش مهم از مسائل اقتصادي برمیگردد به مسئلهي تولید داخلي. اگر به توفیق الهي و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئلهي تولید داخلي را، آنچنان كه شایستهي آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمدهاي از تلاشهاي دشمن ناكام خواهد ماند. پس بخش مهمي از جهاد اقتصادي، مسئلهي تولید ملي است. اگر ملت ایران با همت خود، با عزم خود، با آگاهي و هوشمندي خود، با همراهي و كمك مسئولان، با برنامهریزيِ درست بتواند مشكل تولید داخلي را حل كند و در این میدان پیش برود، بدون تردید بر چالشهائي كه دشمن آن را فراهم كرده است، غلبهي كامل و جدي پیدا خواهد كرد. بنابراین مسئلهي تولید ملي، مسئلهي مهمي است.
اگر ما توانستیم تولید داخلي را رونق ببخشیم، مسئلهي تورم حل خواهد شد؛ مسئلهي اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلي به معناي حقیقي كلمه استحكام پیدا خواهد كرد. اینجاست كه دشمن با مشاهدهي این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتي دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئهي دشمن، كید دشمن هم تمام خواهد شد.
بنابراین همهي مسئولین كشور، همهي دستاندركاران عرصهي اقتصادي و همهي مردم عزیزمان را دعوت میكنم به این كه امسال را سال رونق تولید داخلي قرار بدهند. بنابراین شعار امسال، «تولید ملي، حمایت از كار و سرمایهي ایراني» است. ما باید بتوانیم از كارِ كارگر ایراني حمایت كنیم؛ از سرمایهي سرمایهدار ایراني حمایت كنیم؛ و این فقط با تقویت تولید ملي امكانپذیر خواهد شد. سهم دولت در این كار، پشتیباني از تولیدات داخليِ صنعتي و كشاورزي است. سهم سرمایهداران و كارگران، تقویت چرخهي تولید و اتقان در كار تولید است. و سهم مردم - كه به نظر من از همهي اینها مهمتر است - مصرف تولیدات داخلي است. ما باید عادت كنیم، براي خودمان فرهنگ كنیم، براي خودمان یك فریضه بدانیم كه هر كالائي كه مشابه داخلي آن وجود دارد و تولید داخلي متوجه به آن است، آن كالا را از تولید داخلي مصرف كنیم و از مصرف تولیدات خارجي بجد پرهیز كنیم؛ در همهي زمینهها: زمینههاي مصارف روزمرّه و زمینههاي عمدهتر و مهمتر. بنابراین ما امیدوار هستیم كه با این گرایش، با این جهتگیري و رویكرد، ملت ایران در سال ۹۱ هم بتواند بر توطئهي دشمنان، بر كید و مكر بدخواهان در زمینهي اقتصادي فائق بیاید.
از خداوند متعال درخواست میكنیم كه ملت ایران را در این صحنه و در همهي صحنهها موفق و مؤید بدارد. روح امام بزرگوار را شاد و از ما راضي كند. ارواح طیبهي شهیدان عزیز ما را با اولیائشان محشور فرماید.
والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته
برچسبها: شعار امسال , تولید ملی , حمایت از كار و سرمایه ایرانی
مردي صبح زود از خواب بيدار شد تا نمازش را در مسجد بخواند . لباسش را پوشيد و راهي شد .در راه مسجد زمين خورد و لباس هايش كثيف شد. او بلند شد و به خانه باز گشت .لباس هايش را عوض كرد و دوباره راهي مسجد شد .
باز دوباره در همان جا زمين خورد.بار ديگر به خانه برگشت و يك بار ديگر لباس هايش را عوض كرد.و راهي مسجد شد.
در راه مسجد با مردي كه چراغ در دست داشت برخورد كرد.و نامش را پرسيد . مرد پاسخ داد من شما را ديدم كه در راه مسجد دوبار زمين افتاديد به همين خاطر چراغ آوردم تا بتوانم راهتان را روشن كنم.
مرد تشكر كرد و با هم راهي مسجد شدند .همين كه به در مسجد رسيدند مرداز كسي كه چراغ آورده بود خواست تا با او به مسجد بيايد اما او از داخل شدن به مسجد خوداري كرد.از او پرسيد: چرا با او به مسجد نمي آيد؟؟.
مرد چراغ به دست پاسخ داد من شيطان هستم .مرد اول جا خورد شيطان گفت :من شما را در راه مسجد ديدم و اين من بودم كه دوبار باعث زمين خوردن شما شدم ...........
بار اول كه زمين خورديد و به خانه برگشتيد تا لباس هاي خود را تمييز كنيد خداوند همه ي گناهان شما را بخشيد ...
بار دوم كه باز هم بر زمين افتاديد و به خانه باز گشتيد خداوند همه ي گناهان خانواده ات را بخشيد .
من ترسيدم كه اگر يك بار ديگر برزمين بيفتيد و باز هم به مسجد باز گرديد آنگاه خداوند تمام گناهان افراد دهكده تان را ببخشد .
بنابر اين من كمك كردم تا شما سالم به مسجد برسيد...........
برچسبها: پيروزي خدا
متن بسیار زیبا و مودبانه برای کارت تبریک عید نوروز
باز هفت سين سرور
ماهي و تنگ بلور
سکه و سبزه و آب
نرگس و جام شراب
باز هم شادي عيد
آرزوهاي سپيد
باز ليلاي بهار
باز مجنوني بيد
باز هم رنگين کمان
باز باران بهار
باز گل مست غرور
باز بلبل نغمه خوان
باز رقص دود عود
باز اسفند و گلاب
باز آن سوداي ناب
کور باد چشم حسود
باز تکرار دعا
يا مقلب القلوب
يا مدبر النهار
حال ما گردان تو خوب
راه ما گردان تو راست
باز نوروز سعيد
باز هم سال جديد
باز هم لاله عشق
خنده و بيم و اميد
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
برچسبها: متن بسیار زیبا برای کارت تبریک عید نوروز
ادامه مطلب
پوشه کار و تاثیر آن در یادگیری
چکیده
توجه به فعالیت های مستمردانش آموزان در قالب سنجش عملکردی و نحوه ی نپوشیدن
وی ضمن آشکار کردن استعدادها و توانایی های منحصر به فرد هر یک از آن ها امکان
تولید دانش و خلاقیت را فراهم می کند .و آن جایی که ادراک دانش آموزان قابل
اندازگیری نیست،روش پوشه کار یکی از شیوه های قابل اندازه گیری در این زمینه است.
پوشه کار یعنی بیرون آمدن از روش های سنتی معلم محوری ،معلم مداری که پیش تر
بر انباشته شدن محفوضات دانش آموزان تکیه دارد ،و اغلب،خود معلم در محور در مرکزهمه کارها و فعالیت ها قرار می گیرد.
معلم در تهیه پوشه کار نقش مهمی ایفا می کند .این کار باعث می شود که معلم از دانش
آموز انتظاراتی داشته باشد .کوشش معلم آن است که به شاگردان در یاد گرفتن رشد و
پیشرفت کمک کند ،تا یادگیری تثبیت گردد و تاثیر گذار و سودمند شود .
برچسبها: پوشه کار و تاثیر آن در یادگیری
ادامه مطلب
برچسبها: نظر شخصیتها در مورد انتخاب معلم
ادامه مطلب
به سلامتی همه اون هایی که احترام پدر و مادرشون رو دارن و میدونن
توی خونه ای که بزرگ تر ها کوچیک بشن
کوچیک تر ها
هیچ وقت بزرگ نمیشن!!!
برچسبها: روز مرگی
بهار آمد جوانی را پس از پیری زسر گیرم
کنار یار بنشینم زعــــــــــمر خود ثمر گیرم
بگلشن باز گردم با گل و گلبن در آمیزم بطرف بوستان دلدارمهوش راببرگیرم
خزان وزردی آنرانهم درپشت ســـــرروزی که در گلزارجان ازگل عذارخودخبرگیرم
پر و بالم که دَردِی از غـــم دلدار پرپر شد بفروردین بیاد وصل دلبر بال و پر گـیرم
بهنگام خزان در این خراب آباد بنشستم بهار آمد که بهر وصل او بار سفر گیرم
اگر ساقی از آن جامی که بر عشاق افشاند
بیفشاند به مســــــــتی از رُخ او پرده بر گیرم
(از اشعار عارفانه امام خمینی ره )
برچسبها: بهار آمد
نقش و اهميت هنر در زندگي
زندگي بدون هنر بسيار بيروح و كسل كننده است. نقش هنر در زندگي اين است كه به مردم اميد و نشاط ميدهد. كار ديگر هنر اين است كه دوست داشتن زندگي را به انسان ميفهماند و «زندگي با صفا» را به او نشان ميدهد.
هنر پديدهاي است كه از ديرباز نقشي بسزا در زندگي انسان دارد و تاثير اين موضوع چنان بوده است كه همراه بسياري از صاحبنظران و انديشمندان در اديان و مكاتب مختلف از آن به عنوان وسيلهاي كارآمد و موثر در جهت ترويج و تبليغ انديشهها و رفتار مورد نظر خود از آن استفاده كردهاند.
خاستگاه هنر هر چه باشد، درباره اين مطلب ميان انديشمندان مختلف اتفاق نظر وجود دارد كه «هنر از قديميترين و موثرترين پديدههاي زندگي فردي و اجتماعي انسان است»، تا جايي كه هيچ وسيله يا روش زندگي را نميتوان پيدا كرد كه هنر به نوعي در آن نفوذ نكرده باشد.
برچسبها: نقش و اهميت هنر در زندگي
ادامه مطلب
اما تو در هر حال آموزنده باش.
برچسبها: اگر به دیگران آموختی
متن سندتحول بنیادین درآموزش وپرورش
مقدمه:
تحقق ارزشها و آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی
مستلزم تلاش همهجانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی
است. احراز عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساختهای تعالی پیشرفت
همهجانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقاء سرمایه انسانی شایسته کشور در
عرصههای مختلف است. به این ترتیب تحقق آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی
ایران مانند احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان
ملتها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گرو تربیت
انسانهای عالم متقی و آزاده و اخلاقی است. تعلیم و تربیتی که تحقق بخش
حیات طیبه، جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی ایرانی باشد در پرتو چنین سرمایه
انسانی متعالی است که جامعه بشری آمادگی تحقق حکومت جهانی انسان کامل را
یافته و در سایه چنین حکومتی ظرفیت و استعدادهای بشر به شکوفایی و کمال
خواهد رسید..
تحقق این هدف نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه
طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات در این
مسیر به صورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد. در تهیه سند ملی تحول بنیادین
آموزش و پرورش کوشش شده است تا با الهامگیری از اسناد بالادستی و
بهرهگیری از ارزشهای بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری
اسلامی ایران، چشمانداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق 1404 هجری شمسی
تبیین شود.
تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمانهای
بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشماندازی باشد که در افق روشن 1404،
ترسیمگر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح
منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهامبخش جهان اسلام همراه با تعاملی
سازنده و مؤثر در عرصه روابط بینالمللی است.
هرچند در سه دهه گذشته
تلاشهای وافر و قابل تقدیری از سوی مسئولان و دستاندرکاران نظام تعلیم و
تربیت برای بهبود و اصلاح نظام آموزشی کشور به عمل آمد که خوشبختانه نتایج
مثبت و مفیدی نیز برجای گذاشته است؛ لیکن هنوز آموزش و پرورش با چالشهای
جدی روبهرو است و برونداد آن در طراز جمهوری اسلامی ایران و پاسخگوی
تحولات محیطی و نیازهای جامعه نمیباشد. از این رو، تأکیدات حکیمانه رهبر
فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحول بنیادی در آموزش و پرورش با تکیه
بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ـ ایرانی و تدوین الگویی اسلامی ـ ایرانی
برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محض، چراغ راه
برونرفت از چالشهای نظام آموزشی کشور میباشد.
خوشبختانه با درک
ضرورت و اهمیت این امر و در پاسخ به ندای هوشمندانه رهبری معظم انقلاب
اسلامی (مدظله العالی)، طرح تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مثابه
سند تحول راهبردی نظام آموزش و پرورش در افق چشمانداز بیست ساله جمهوری
اسلامی ایران در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و سرانجام پس
از شکلگیری حلقههای کارشناسی ـ پژوهشی با مشارکت صاحبنظران حوزوی و
دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مجرب آموزش و پرورش و سایر دستگاههای
ذیربط،ضمن پایبندی به دیدگاههای حضرت امام خمینی(ره) ونظرات مقام معظم
رهبری درباره تحول بنیادین نظام آموزشی وهمسوبااسنادفرادستی،ازجمله
سندچشماندازبیست ساله کشور،سندمذکورتدوین وبه تصویب این شورا رسید.
موضوع:
سند راهبردی تحول نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران
مبانی
نظری سند ملی آموزش و پرورش شامل فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی
ایران، فلسفه تعلیم و تربیت رسمی عمومی در جمهوری اسلامی ایران و رهنامه
نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در جمهوری اسلامی ایران در جلسه 826 شورای
عالی آموزش و پرورش مورخ دوم مرداد 1389 تأیید کلی شد و مبنای تمامی
سیاستگذاریها، برنامهریزیها و تولید اسناد تحولی در نظام تعلیم و تربیت
رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران است.
فصل اول
بیانیه ارزشها
گزارههای
ارزشی مندرج در بیانیه ارزشها، بایدها و نبایدهایی اساسی است که لازم است
تمام اجزا و مؤلفههای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی هماهنگ با آنها بوده
و همه سیاستگذاران و کارگزاران نظام ملتزم و پایبند به آنها باشند.
این
ارزشها براساس آموزههای قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم (ص) و حضرات اهل
بیت (علیهمالسلام)، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رهنمودهای رهبر کبیر
انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و سند چشمانداز
بیست ساله و نقشه جامع علمی کشور و سیاستهای کلی تحول نظام آموزشی تهیه و
تدوین شده است و با مبانی نظری تحول بنیادین آموزش و پرورش (شامل فلسفه
تعلیم و تربیت، فلسفه تعلیم و تربیت رسمی عمومی و رهنامه نظام تعلیم و
تربیت رسمی عمومی در جمهوری اسلامی ایران) سازگار و مستند به مضامین مندرج
در آنها میباشد.
گزارههای ارزشی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی عبارتند از:
1ـ
آموزههای قرآن کریم، نقش معنوی، اسوهای، هدایتی و تربیتی پیامبر اکرم
(ص) و حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها) و ائمه معصومین (علیهمالسلام) به
ویژه امام زمان (عج) و ولایتمداری در تمام ساحتها برای تحقق جامعه عدل
جهانی (جامعه مهدوی)
تبصره: اقلیتهای مذهبی مصرح در قانون اساسی براساس قوانین موضوعه اقدام خواهند کرد.
2ـ
آموزههای بنیادین مهدویت و انتظار که رمز هویت اسلام ناب و عامل حیات و
بقای آن در عصر غیبت است، به عنوان مهمترین رسالت منتظران در عصر غیبت.
3ـ میراث نظری و عملی حضرت امام خمینی (ره)، تعمیق علاقه و پیوند با انقلاب اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه
4ـ
فرآیند تعلیم و تربیت در تمام ساحتها شامل تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و
اخلاقی، تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی، تعلیم و تربیت زیستی و بدنی،
تعلیم و تربیت زیباشناختی و هنری، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفهای، تعلیم و
تربیت علمی و فناورانه منطبق بر نظام معیار اسلامی (مبانی و ارزشهای
برگرفته از قرآن کریم، سنت حضرات معصومین (علیهم السلام) و عقل) که تعلیم و
تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی در آن محوریت دارد.
5ـ زمینهسازی کسب
شایستگیهای پایه ـ با تأکید بر خصوصیات مشترک اسلامی ـ ایرانی و انقلابی،
در راستای تکوین و تعالی پیوسته هویت دانشآموزان در ابعاد فردی، خانوادگی و
اجتماعی.
6ـ هویت شناختمدار و واقعنمایی و معنای گسترده، جامع و منسجم معرفت (وحیانی، عقلانی، نقلی و تجربی).
7ـ
نقش معلم (مربی) به عنوان هدایتکننده و اسوهای امین و بصیر در فرآیند
تعلیم و تربیت و مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریتهای نظام تعلیم و تربیت
رسمی عمومی.
8ـ بصیرت و تعالی در زمینههای گوناگون عبادی ـ اخلاقی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی.
9ـ
کرامت ذاتی و اکتسابی انسان و کسب فضایل اخلاقی از جمله: ایمان، تقوا،
تولی و تبری، عمل صالح، خودباوری، روحیه مجاهدت، ظلمستیزی، علم، حکمت،
عفت، شجاعت، عدالت، صداقت، ایثار و فداکاری.
10ـ سلامت جسمانی، نشاط و تقویت اراده.
11ـ
تکوین و تعالی جنبههای انسانی هویت دانشآموزان برای تقویت روابط حق
محور، عدالتگستر و مهرورزانه با همه انسانها در سراسر جهان.
12ـ منزلت علم نافع، هدایتگر و توانمندساز و مقام و جایگاه عالم و معلم.
13ـ پرورش، ارتقا و تعمیق انواع و مراتب عقلانیت در همه ساحتهای تعلیم و تربیت.
14ـ ارتقاء جایگاه و نقش تربیتی خانواده و مشارکت اثربخش آن با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی.
15ـ نقش تربیتی اماکن مذهبی، نهادهای مردمی، اجتماعی و رسانه.
16ـ عدالت تربیتی در ابعاد کمی، همگانی و الزامی و عدالت کیفی با رعایت تفاوتهای فردی، جنسیتی، فرهنگی و جغرافیایی.
17ـ
جایگاه و نقش تعلیم و تربیتی نهاد رسانه و فناوریهای ارتباطی و بهرهگیری
هوشمندانه از آن و مواجهه فعال و آگاهانه جهت پیشگیری و کنترل آثار و
پیامدهای نامطلوب آن.
18ـ توجه توأمان به منافع و مصالح فردی و اجتماعی در چارچوب منافع و مصالح ملی.
19ـ صیانت از وحدت ملی و انسجام اجتماعی با محوریت هویت مشترک اسلامی ـ ایرانی.
20ـ وطندوستی و افتخار به ارزشهای اصیل و ماندگار اسلامی ـ ایرانی و اهتمام به برپایی جامعه مهدوی.
21ـ تقویت گرایش به زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان مشترک.
22ـ استمرار فرهنگ اسلامی ـ ایرانی ازطریق ارزیابی آگاهانه آن وتعامل نقادانه باسایرفرهنگهابراساس نظام معیار اسلامی.
23ـ مسئولیتپذیری همهجانبه، مشارکت اجتماعی و داشتن روحیه جمعی و مهارت مورد نیاز جامعه.
4ـ روحیه کارآفرینی، کسب شایستگیهای عام حرفهای و مهارتی و هنری زمینهساز کار مولد.
25ـ ارج نهادن به دستاوردهای علمی و تجربههای بشری در چارچوب نظام معیار اسلامی و بسترسازی برای دستیابی به مرجعیت علمی جهان.
26ـ
نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی به عنوان عامل اثرگذار اجتماعی و مولد
نیروی انسانی و سرمایه فرهنگی و معنوی جهت رشد و تعالی همهجانبه و پایدار و
اعتلای فرهنگ عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی.
27ـ مدرسه به عنوان کانون تعلیم و تربیت رسمی عمومی و محل کسب تجربههای تربیتی.
8ـ
تقویت شأن حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در ابعاد سیاستگذاری،
برنامهریزی، پشتیبانی و نظارت و ارزیابی ضمن مشارکتپذیری و کاهش تصدیگری
غیرضرور در بعد اجرا با رعایت اصل عدالت.
9ـ آیندهپژوهی و پایش
تحولات مؤثر بر تعلیم و تربیت رسمی عمومی به منظور ایفای نقش فعال در
مواجهه با چالشهای پیش رو در عرصههای مختلف.
0ـ جامعیت، یکپارچگی و توجه متوازن به ساحتهای تعلیم و تربیت.
فصل دوم
بیانیه مأموریت
وزارت
آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم
و تربیت در همه ساحتهای تعلیم و تربیت، قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالیبخش
جامعه اسلامی براساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانواده، نهادها و
سازمانهای دولتی و غیردولتی است. این نهاد مأموریت دارد با تأکید بر
شایستگیهای پایه، زمینه دستیابی دانشآموزان در سنین لازم التعلیم طی 12
پایه (چهار دوره تحصیلی سه ساله) تحصیلی به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد
فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را به صورت نظاممند، همگانی، عادلانه و
الزامی در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم سازد. انجام این مهم نقش زیرساختی
در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی خواهد داشت.
* فصل سوم
چشمانداز
نظام
تعلیم و تربیت رسمی عمومی در افق 1404، با اتکاء به قدرت لایزال الهی،
مبتنی بر نظام معیار اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ایرانی و قوام بخش
آنها و زمینهساز جامعه جهانی عدل مهدوی و برخوردار از توانمندیهای تربیتی
ممتاز در طراز جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه، الهامبخش و دارای تعامل
سازنده و مؤثر با نظامهای تعلیم و تربیتی در سطح جهان، توانمند در
زمینهسازی برای شکوفایی فطرت و استعدادها و شکلگیری هویت یکپارچه اسلامی،
انقلابی ـ ایرانی دانشآموزان با توجه به هویت اختصاصی آنان؛ کارآمد،
اثربخش، یادگیرنده، عدالتمحور و مشارکتجو، برخودار از مربیان و مدیران
مؤمن آراسته به فضائل اخلاق اسلامی عامل به عمل صالح، تعالیجو و
تحولآفرین، انقلابی، آیندهنگر، عاقل، متعهد، امین، بصیر، حقشناس.
1ـ3 مدرسه در افق چشمانداز 1404
برپایه
این چشمانداز، مدرسه جلوهای است از تحقق مراتب حیات طیبه، کانون عرضه
خدمات و فرصتهای تعلیم و تربیتی، زمینهساز درک و اصلاح موقعیت توسط
دانشآموزان و تکوین و تعالی پیوسته هویت آنان براساس نظام معیار اسلامی،
در چارچوب فلسفه و رهنامه نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی
ایران که دارای ویژگیهای زیر است:
ـ تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی،
انقلابی در روابط و مناسبات با خالق، جهان خلقت، خود و دیگران «به ویژه
تکلیفگرایی، مسئولیتپذیری، کرامت نفس، امانتداری، خودباوری، کارآمدی،
کارآفرینی، پرهیز از اسراف و وابستگی به دنیا، همدلی، احترام، اعتماد،
وقتشناسی، نظم، جدیت، ایثارگری، قانونگرایی، نقادی و نوآوری،
استکبارستیزی، دفاع از محرومان و مستضعفان و ارزشهای انقلاب اسلامی».
ـ نقطه اتکای دولت و ملت در رشد، تعالی و پیشرفت کشور و کانون تربیت محله.
ـ برخوردار از قدرت تصمیمگیری و برنامهریزی در حوزههای عملیاتی در چارچوب سیاستهای محلی، منطقهای و ملی.
ـ
نقشآفرین در انتخاب آگاهانه، عقلانی، مسئولانه و اختیاری فرآیند زندگی
فردی، خانوادگی و اجتماعی دانشآموزان براساس نظام معیار اسلامی.
ـ
دارای ظرفیت پذیرش تفاوتهای فردی، کشف و هدایت استعدادهای متنوع فطری و
پاسخگویی به نیازها، علائق و رغبت دانشآموزان در راستای مصالح و چارچوب
نظام معیار اسلامی.
ـ یادگیرنده، کمالجو، خواستار تعالی مستمر فرصتهای
تربیتی، تسهیلکننده هدایت، یادگیری و تدارک بیننده خودجوش ظرفیتهای جدید
در خدمت تعلیم و تربیت.
ـ خودارزیاب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی.
ـ تأمینکننده نیازهای فردی و اجتماعی و محیط اخلاقی، علمی، امن، سالم، بانشاط، مهرورز و برخوردار از هویت جمعی.
ـ برخوردار از مربیان دارای فضائل اخلاقی و شایستگیهای حرفهای با هویت یکپارچه توحیدی براساس نظام معیار اسلامی.
ـ مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر، مشارکتجو.
ـ
متکی بر ارکان تعلیم و تربیت و بهرهمند از ظرفیت عوامل سهیم و مؤثر و
مبتنی بر مشارکت ذینفعان با تأکید بر مربیان، دانشآموزان و خانواده.
ـ برخوردار از بهره فناوری آموزشی در سطح معیار؛ با توجه به طیف منابع و رسانههای یادگیری (شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات).
ـ دارای ظرفیت تصمیمسازی برای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی.
ـ
دارای تعامل اثربخش با مساجد و دیگر نهادها، مراکز مذهبی و کانونهای محلی
نظیر فرهنگسرا، کتابخانههای عمومی و برخوردار از ارتباط مستمر و مؤثر با
عالمان دینی، صاحبنظران و متخصصان.
ـ دارای پیوند مؤثر با موضوعات و مسائل جامعه در مقیاس محلی، منطقهای و ملی با حضور فعال در حیات اجتماعی.
* فصل چهارم
دفهای کلان
ـ
تربیت انسانی موحد و مؤمن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیتها و
وظایف در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت، حقیقتجو و عاقل، عدالتخواه و
صلحجو، ظلمستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطندوست، مهرورز، جمعگرا و
جهانیاندیش، ولایتمدار و منتظر و تلاشگر در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، با
اراده و امیدوار، خودباور و دارای عزت نفس، امانتدار، دانا و توانا،
پاکدامن و با حیاء، انتخابگر و آزادمنش، متعلق به اخلاق اسلامی، خلاق و
کارآفرین و مقتصد و ماهر، سالم و بانشاط، قانونمدار و نظمپذیر و آماده
ورود به زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی براساس نظام معیار اسلامی.
2ـ
ارتقای نقش نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و خانواده در رشد و تعالی کشور،
بسط و اعتلای فرهنگ عمومی و زمینهسازی برای اقتدار و مرجعیت علمی و تکوین
تمدن اسلامی ـ ایرانی در راستای تحقق جامعه جهانی عدل مهدوی با تأکید بر
تعمیق معرفت و بصیرت دینی و سیاسی، التزام به ارزشهای اخلاقی، وفاداری به
نظام جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد و التزام عملی به اصل ولایت مطلقه فقیه و
مردمسالاری دینی، تحکیم وحدت ملی، تقویت روحیه علمی، رعایت حقوق و
مسئولیتهای اجتماعی، ارتقای آداب و آیین زندگی متعالی، بهداشتی و
زیستمحیطی.
3ـ گسترش و تأمین همهجانبه عدالت آموزشی و تربیتی.
4ـ برقراری نظام اثر بخش و کارآمد مدیریت و مدیریت منابع انسانی براساس نظام معیار اسلامی.
5ـ افزایش مشارکت و اثربخشی همگانی به ویژه خانواده در تعالی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی.
6ـ بهسازی و تحول در نظام برنامهریزی آموزشی و درسی، مالی و اداری و زیرساختهای کالبدی.
7ـ ارتقای اثربخشی و افزایش کارایی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی.
8ـ کسب موقعیت نخست تربیتی در منطقه و جهان اسلام و ارتقای فزاینده جایگاه تعلیم و تربیتی ایران در سطح جهانی.
فصل پنجم
اهبردهای کلان ر
ـ استقرار نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی براساس مبانی نظری و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی (تمام هدفهای کلان).
2ـ
نهادینه کردن نگاه یکپارچه به فرآیند تعلیم و تربیت با رویکرد تعالیبخشی
در کلیه مؤلفههای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی (هدفهای کلان 1، 2، 4، 5
و 6).
3ـ ابتناء فرایند طراحی، تدوین و اجرای اسناد تحولی زیر نظامها
(شامل برنامه درسی ملی، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، راهبری و مدیریت،
تأمین و تخصیص منابع مالی، تأمین فضا، تجهیزات و فناوری ـ پژوهش و
ارزشیابی) و برنامههای کوتاهمدت و میانمدت بر مبانی نظری و فلسفه تعلیم و
تربیت اسلامی و مفاد سند تحول راهبردی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
(هدفهای کلان 1، 4، 3، 2، 6، 5).
4ـ توسعه و نهادینه کردن عدالت آموزشی
و تربیتی در مناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید
بر توانمندسازی معلمان و دانشآموزان این مناطق با تمرکز بر کیفیت فرصتهای
تربیتی هماهنگ با نظام معیار اسلامی (هدف کلان، 5، 4، 3).
5ـ تقویت و
نهادینهسازی مشارکت اثربخش و مسئولیتپذیری مردم، خانواده و نهادهای
اقتصادی، مدیریت شهری و روستایی و بنیادهای عامالمنفعه در نظام تعلیم و
تربیت رسمی عمومی (هدفهای کلان، 5، 2، 3 و 7).
6ـ گسترش و تعمیق فرهنگ
پژوهش و ارزشیابی، خلاقیت و نوآوری، نظریهپردازی و مستندسازی تجربیات علمی
ـ تربیتی بومی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی (هدفهای کلان 2، 1، 4 و
8).
ـ بهرهمندی هوشمندانه از فناوریهای نوین در نظام تعلیم و تربیت
رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی (هدفهای کلان، 3، 2، 1، 5 و 7).
8ـ
تعامل اثربخش و فعال نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با سایر نهادها و
دستگاههای مرتبط به ویژه نهاد خانواده و رسانه با تأکید بر کاهش مرزهای
تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی (هدفهای کلان، 7 و 4، 1، 2).
9ـ استقرار
نظام مدیریت اثربخش، کارآمد، مسئولیتپذیر و پاسخگو و بسترسازی برای
استقرار نظام کارآمد منابع و مصارف در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
(هدفهای کلان 2، 6، 4 و 7).
0ـ ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت کشور
به عنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و اعمال
سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن، از پیش دبستانی تا دانشگاه به عنوان
امر حاکمیتی با توسعه مشارکت همگانی (هدف کلان 2،4 و 5).
11ـ ارتقاء
معرفت و بصیرت دینی، انقلابی و سیاسی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی
معلمان و دانشآموزان و مشارکت برای ارتقاء معنوی خانواده (هدفهای کلان 5 و
4، 2، 1).
12ـ بازنگری و بازسازی ساختارها و رویهها در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی (هدفهای کلان 1، 2، 3، 5، 6 و 7).
13ـ توسعه مستمر شایستگیها و توانمندیهای اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفهای فرهنگیان (هدفهای کلان 7 و 6، 5، 4).
14ـ
توسعه ظرفیتها و توانمندیهای آموزشی و پرورشی برای حضور فعال و سازنده
در صحنههای بینالمللی و منطقهای در راستای تحقق اهداف و مأموریتهای
مندرج در قانون اساسی و سند چشمانداز و سیاستهای کلی مقام معظم رهبری و
برنامههای پنج ساله (هدفهای 7، 8، 2).
15ـ ارتقای جایگاه علم و
علمآموزی به عنوان عاملی مؤثر در دستیابی به حیات طیبه با تأکید بر حیثیت
کاشفیت و مطلوبیت علم (هدفهای کلان، 7، 2، 1 و 8).
ادامه مطلب