هنر؛ كوششي براي زيبايي
هنر دنياي عشق است و آن كه تخيلات ذهن خود را به ريسمان اين دنياي جاودانه بياويزد هميشه ماندگار خواهد ماند.
دنياي ما آدمها سرشار از زيباييها، خوبيها و گاه ناخوشيهاست، دنياي پرتلاطم از بودنها و نبودنها.
آدمي ماندگاري خود را به راههاي مختلف در تاريخ آزموده است و تنها راهي كه ماندگاري جاودانه را از انسانها كرده است هنر است.
شعر، داستان، فيلم، عكس، نقاشي و... هر كدام شاخهاي از درخت تنومند هنر است كه ريشه در تاريخ دارد و شاخههاي اصيل آن فرازهايي آسماني را درنورديده و به عشق حقيقي رسيده است.
درختي كه در تندبادهاي تاريخ تكانهاي خورد ولي اصالت آن بر جاي مانده است.
دنياي هنر دنيايي است كه يا نبايد وارد آن شوي يا وقتي قدم ميگذاري تنها در صورتي كه عاشق شوي ماندگار خواهي شد.
يكي از نعمتهايي كه از سوي خداوند به همه انسانها داده شده است، استعداد هنري است كه طبيعتاً بايد مانند هر استعداد ديگري پرورش يابد و در جهت رشد و تعالي و پرورش ديني و اخلاقي كودكان و نوجوانان به كار گرفته شود.
براساس كلام معصوم(ع) كه فرمودند: خداوند زيبا و دوستدار زيبايي است، ميتوان گفت حس زيبا دوستي در فطرت انسان قرار دارد و از اين طريق ميتوان بسياري از گرايشهاي اخلاقي و ديني را در دانشآموزان پرورش داد و آنها را متوجه مكارم انساني كرد.
نقش و اهميت هنر در زندگي:
زندگي بدون هنر بسيار بيروح و كسل كننده است. نقش هنر در زندگي اين است كه به مردم اميد و نشاط ميدهد. كار ديگر هنر اين است كه دوست داشتن زندگي را به انسان ميفهماند و «زندگي با صفا» را به او نشان ميدهد.
هنر پديدهاي است كه از ديرباز نقشي بسزا در زندگي انسان دارد و تاثير اين موضوع چنان بوده است كه همراه بسياري از صاحبنظران و انديشمندان در اديان و مكاتب مختلف از آن به عنوان وسيلهاي كارآمد و موثر در جهت ترويج و تبليغ انديشهها و رفتار مورد نظر خود از آن استفاده كردهاند.
خاستگاه هنر هر چه باشد، درباره اين مطلب ميان انديشمندان مختلف اتفاق نظر وجود دارد كه «هنر از قديميترين و موثرترين پديدههاي زندگي فردي و اجتماعي انسان است»، تا جايي كه هيچ وسيله يا روش زندگي را نميتوان پيدا كرد كه هنر به نوعي در آن نفوذ نكرده باشد.
اهداف هنر در مدارس ابتدايي:
1- كمك به تحقق اهداف آموزش و پرورش دوره ابتدايي
2- آشنايي مقدماتي با ابزار و مواد هر يك از رشتههاي هنري
3- توجه به زيباييهاي طبيعت
4- توجه به تواناييهاي خود و كسب اعتماد به نفس
5- تمايل به ابزار افكار، علايق و احساسات
6- توانايي در انجام صحيح حركات
7- توانايي در گفتار
8- توجه به حفظ ميراث فرهنگي و احترام به هنرمندان و آثار هنري
9- تمايل به مشاركت در فعاليتهاي هنري گروهي
10- تقويت حس زيباشناسي
11- آموزش هنر به كودكان و نوجوانان به منظور پرورش خلاقيتها و كشف استعدادهاي هنري آنان و پرورش نخبگان فرهنگ و هنر جامعه طي ساليان تحصيل
12- نقش بسيار مهم در زنده نگاهداشتن و باروري ابعاد مختلف شخصيت كودكان و نوجوانان
13- هنر راهي براي بيان احساسات و انديشههاي دانشآموزان
14- هنر بهترين وسيله براي تحريك دل كودكان و نوجوانان به منظور ترغيب آنها به سوي «حق» و ايجاد «بصيرت» در آنان.
مشكلات و راهكارهاي درس هنر در مقطع ابتدايي:
1- نبود كارگاه هنر در مدرسه: يكي از كلاسهاي مدرسه به فعاليتهاي هنري اختصاص داده شود تا دانشآموزان هر كلاس در زنگ هنر فعاليتهايشان را در آن جا انجام دهند.
2- نبود همكار متخصص هنر در مقطع ابتدايي: معلمان هنر در سطح در دوره ابتدايي شناسايي و از وجود آنها براي آموزش هنر استفاده شود براي معلماني كه مهارتهاي ويژه هنري دارند انگيزه معنوي و مادي فراهم شود.
3- آشنا نبودن معلمان با اهداف و برنامههاي درس هنر: ضرورت دارد دورههاي آموزش ضمن خدمت براي آنان برنامهريزي و اجرا گردد.
4- آزادي بيقيد و شرط دانشآموزان در زنگ نقاشي: بهتر است مربي آنها را راهنمايي كند تا از تكرار عناصر در كار پرهيز نمايند و اين امر به منزله سلب آزادي هنري نميباشد بلكه پيشگيري از عادات غلط و ناشيانه و در مقابل، افزايش قدرت ديد و ايجاد مهارت بيشتر در آنها است.
5- عدمت توجه مديران به نقش هنر در تربيت دانشآموزان: ابلاغ پيامهاي تربيتي و هر نوع محتواي مورد نظر اگر با جاذبههاي هنري و ادبي همراه باشد، موفقيت و اثربخشي آنها چند برابر ميشود و اين پيامها اگر بر محمل هنر سوار شوند به نيكوترين شكل و ماندگارترين حالت بر جان و دل دانشآموزان اثر خواهند گذاشت.
6- عدم توجه به ارزش هنر در غنيسازي اوقات فراغت: اوقات فراغت، لحظاتي است كه دل فارغ و آسوده باشد، آماده خوب ديدن، خوب فكر كردن و قبول باورها.
7- عدم آشنايي همكاران به جنبههاي مختلف كارهاي هنري در زنگ هنر: هنر ميتواند زمينههاي رشد در جنبههاي مختلف رواني، عاطفي و ديني را فراهم سازد براي مثال نمايش ميتواند تاثيرات تربيتي خاصي بگذارد كه برخي از اين تاثيرات از ديگر هنرها نظير نقاشي يا خوشنويسي ساخته نيست.
منابع:
- آيتا... محمدپور، آموزش هنر در مدارس دوره ابتدايي، موسسه منادي تربيت، تهران 1382.
- آيتا... محمدپور، مهوش سهيلي، نقاشي دوره ابتدايي، موسسه منادي تربيت، تهران 1382.
- كيومرثي غلامعلي، آشنايي با نقش هنر در پيشبرد فعاليتهاي پرورشي مدارس، انتشارات مدرسه، تهران 1386.
- نامه گناباد، اسفند 87، شماره 177.
موضوعات مرتبط: آموزشی
برچسبها: هنر؛ كوششي براي زيبايي