|
مشخصات کلي |
نام درس:علوم پايه ي دوم. صفحه: مدت:۴۵دقيقه تاريخ: تهيه کننده: شماره ي طرح: موضوع : ماده چيست؟ | ||
|
هدف کلي |
ماده چيست؟ | ||
|
هدفهاي جزئي |
موادچند حالت دارد- جامدات ازخود شکل دارند-مايعات شکل ظرف را به خود ميگيرد-گازها شکل ندارند.و... | ||
|
رفتارهاي ورودي |
چندچيز نام ببرند که در اطرف خودشان هست-ومقايسه اينکه کدامها شکل ندارند وقابل لمس هستند | ||
|
روش ها |
استقرائي-پرسش وپاسخ-مجرد | ||
|
موادآموزشي |
برگ هاي سفيدکاغذ به تعدادگروه ها | ||
|
مدل کلاسي |
گروهي(گرد-يو) | ||
|
نحوه تعامل |
پاسخ به سوالات معلم-همکاري افراد گروه با يکديگر-اظهار نظرات | ||
|
مفاهيم کليدي |
ماده - جامد - گاز - مايع- آب – هوا - يخ |
ارائه زمان | |
|
آمادگي ايجادانگيزه |
حضورغياب-توجه به روحيه ي دانش آموزان- به اطراف خود نگاه کنند- چيزهايي که مي بينندنام ببرند- توجه به تصاوير درس. |
5دقيقه | |
|
ارزشيابي تشخيصي |
چندچيز در اطراف خود مي بينند بشمارند – وبيان کنند که آب شکل ثابت ندارندولي ميز ،کتاب،شکل ثابت دارند- هوا يک چيز است که ما نمي بينيم ،وجودآن را بيان کنند.
|
5دقيقه | |
|
ارئه ي درس |
ابتدا از دانش آموزان خواسته چيزهايي که در اطراف خود دارند روي کاغذ بنويسيدوآب، وبادکنکي که ازهوا پرشده نيزبه کلاس برده و ن آن ها را باهم مقايسه کنندوبراي نوشته هاي موادخود جدولي رسم وطبقه بندي کنند(دفترعلوم). بعد سوال در مورددليل طبقه بندي ها.
|
بصورت گروهي اسامي چيزهايي که به ذهنشان مي آيدنوشته طبقه بندي کنند وحالتهاي آن ها را به ذهني بيان ودليل بياورند. گزارشي از اين که بعضي شکل ثابت دارند درآب هم شکلشان تغييرنمي کندوشکلشان را مي توانيم بکشيم وبعضي چيز ها هستند که نمي توان شکلشان را بکشيم.
|
دقيقه 15 |
|
ارزشيابي تکويني |
چه چيز هائي را مي توان ديدآيا همه آنها شکل دارند،مي توان شکلشان راکشيد. |
5دقيقه | |
|
نتيجه گيري جمع بندي |
چيز هاي که در اطراف خود مي بينيم ماده است ماده سه حالت دارد،جامد،مايع،گاز. |
5دقيقه | |
|
ارزشيابي پاياني |
جامدات آيا از خود شکل دارندمي توان شکل آنها راکشيد- مايع چگونه است وگاز چگونه ماده اي است وآيا هوا يک نوع گاز است. |
5دقيقه | |
|
تعين تکاليف |
گزارشي از يک مغازه دار(سوپرمارکت)موادرا چگونه طبقه بندي مي کند کشيدن حالتهاي ماده ودادن توضيحات آنها روي مقوا يا دفتر علوم. |
5دقيقه | |
|
|
نمونه طرح درس از همكاران ناحيه۱ |
|
|


